Hjemmehjælperen kommer på besøg på skærmen

Jørn Weber fra Felsted er en de borgere i Aabenraa Kommune, der siden starten af februar har fået besøg af Hjemmeplejen på en skærm. Han har nemlig takket ja til, at dele af den hjælp, han får fra Hjemmeplejen i Aabenraa Kommune, foregår som en videosamtale med hjemmeplejens medarbejdere via en tablet.

Indhold

    Da de først forslog, at jeg skulle prøve det her med video, sagde jeg klart nej. Jeg har aldrig brugt alt det der moderne teknik. Jeg vil hellere klare det hele med papir og blyant, som vi altid har gjort, fortæller Jørn Weber om sine første tanker, da hjemmeplejen tilbød skærmbesøg.

    Så snakkede jeg med min hjemmehjælper om det. Og man skal jo ikke altid se så sort på det hele, så jeg besluttede mig for at prøve det.

    Mere frihed og fleksibilitet
    Og det viste sig at være en god beslutning for Jørn, som allerede er kort tid med skærmbesøg fra Hjemmeplejen, er utrolig glad for den frihed, som videoløsningen giver ham.

    Det er meget fleksibelt. Vi aftaler, hvornår de skal ringe til mig og hvis det ikke lige passer ind en dag, så laver vi det bare om. Så kan jeg lave alt muligt andet indtil da. Når jeg så er klar, tænder jeg for skærmen og så kan de ringe. Det er nemmere for både mig og hjemmehjælpere at tilrettelæge tiden, forklarer Jørn Weber.

    Hvorfor vender du på hovedet?
    På trods, at Jørn Weber i starten var lidt skeptisk i forhold til teknikken, er han nu helt tryg ved den lille skærm.

    Systemet er utroligt nemt. Det er kun en grøn knap, jeg skal trykke på og lyden er god. Hvis de så ikke kan se mig, så flytter jeg lidt på skærmen, så er det det, siger Jørn Weber, mens han hjemmevant placerer skærmen midt på det lille spisebord i køkkenet.

    På spørgsmålet om samtalerne med hjemmehjælperne er anderledes, nu hvor de er med på skærmen i stedet at være fysisk tilstede, er svaret klart:

    Nej, det gør ikke en forskel. Man vænner sig hurtigt til, at det er på video. Faktisk har vi det nogle gange endnu sjovere end normalt. Der var en dag, hvor de spurgte, hvorfor jeg vendte på hovedet, så måtte de lige vende deres skærm eller kamera og så fik vi et godt grin over det, fortæller Jørn Weber.

    Om skærmbesøg i Hjemmeplejen
    Siden starten af februar har Hjemmeplejen i Aabenraa Kommune brugt videosamtaler via en tablet. Med skærmbesøg i Hjemmeplejen ønsker Aabenraa Kommune at støtte borgerne i at klare sig selv i hverdagen, give borgerne en mere fleksibel dagligdag og understøtte deres livskvalitet.

    Videosamtalerne kan bruges til den hjælp, hvor det ikke er nødvendigt, at hjemmehjælperen er fysisk tilstede i hjemmet. Det kan f.eks. være for at

    • følge op på om en borger har taget sin medicin, har spist eller fået drukket nok væske
    • vejlede i hvordan medicin skal tages eller maden skal varmes
    • minde borgeren om, at det er tid til at tage af sted til en aftale eller gå i bad.

    Videosamtalerne foregår på en tablet, hvor borger og medarbejder kan se hinanden, mens de taler sammen. Aabenraa Kommune stiller en tablet til rådighed. Videosamtalerne er et supplement til de fysiske besøg, hjemmeplejen har hos borgerne. Løsningen er i første omgang taget i brug hos udvalgte borgere i Felsted og omegn.